donderdag, september 08, 2005

 

Verder westwaarts

17 e etappe Bedrun Monreal 95,2 km gem 15,5
Toch een verschil met het fietsen in Frankrijk, dit fietsen in Spanje. T.o.v. fietsers zijn Spanjaarden wat roekelozer dan Fransen maar vergeleken met Nederlanders zijn het heiligen.
Een ander verschil is dat het terrein hier veel geaccidenteerder is. Je kunt al zien aan het gemiddelde dat het langzamer gaat en dat is niet alleen vanwege mijn onthaaststreven.Ik denk dat ik per dag tussen de 700 en 1000 hoogtemeters te overwinnen heb.
Hoogtepunt voor vandaag was het monasterio van San Salvador de Leyre.Om er te komen moest ik over een afstand van 4 km 350 hoogtemeters overwinnen en de kenners weten wat dat betekent.
Het klooste dateert uit de 9 e eeuw, heeft en hete geschiedenis achter zich en was in de Pyreneeen de vertegenwoordiger van Cluny ( opzoeken op Internet).
Wat me trouwens gisteren ook al trof is hoever de Arabieren destijds gekomen zijn. Dat is niet alleen maar Granada geweest maar nagenoeg heel Spanje ( De klokken van de kathedraal van Santiago hebbeb ooit in een moskee gehangen)
De meest indruk maakt het portaal. Als ik USB had gehad, hadden jullie op de foto van het portaal mogen puzzelen welke bijbelse voorstellingen erop staan en degene met de meeste goede antwoorden had een gratis voetreis naar Santiago gekregen, maar ja, die USB.
Vandaag slapen we in een hostal, zeg maar een hotel met een ster. Voor mij prima. Verder schijnt er hier een Baskisch? feest te zijn want er was vuurwerk en allemaal rode shawltjes.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?